Meyakini bahawa agama Islam adalah sebuah agama
yang lengkap, menyeluruh dan sempurna adalah suatu perkara yang wajib bagi
setiap orang Islam. Bermakna, setiap daripada apa yang terkandung dalam syariat
Islam wajib diimani dan diyakini bahawa ianya datang daripada Allah sebagai
peraturan dan hukum, bukannya ciptaan hawa nafsu mahupun kehendak manusia.
Setiap yang datang daripada Allah itu pula,
baik bersifat arahan mahupun larangan, terkandung tujuan-tujuan tertentu demi
kebaikan dan kemaslahatan manusia.
Rentetan itulah, para ulamak menulis suatu bab
yang sangat penting iaitu Maqasid As-Syari’ah A-Islamiah ( tujuan-tujuan
syariat dalam Islam ). Ia meliputi perbincangan mengenai setiap perkara yang
Islam anjurkan dan setiap perkara yang Islam tegah pasti berpaksikan konsep
memberikan seluas-luas kebaikan kepada manusia dan menutup serapat-rapatnya
ruang kerosakan kepada manusia. ( جلب المصالح ودرء المفاسد )
Itulah Islam.
Malangnya, dewasa ini ramai sekali umat Islam
yang jahil dengan agama mereka sendiri, sehingga kejahilan tersebut memakan
diri mereka apabila segelintir daripada mereka mula memandang formula-formula
yang lain sebagai lebih baik daripada Islam itu sendiri. Mereka percaya dan
mengikut Islam hanya pada urusan solat dan zakat, namun meminggirkan Islam
dalam urusan muamalat, hubungan sosial dan pentadbiran.
IKHTILAT
Saya memetik satu bab yang agak banyak
diperbincangkan oleh muda mudi khususnya di IPT serta kolej saya sendiri Kolej
matrikulasi Kedah.
Ada orang membincangkan bab ikhtilat dengan
lunas-lunas ilmu yang betul dan ada juga yang membincangkan bab ikhtilat ini
jauh dari disiplin ilmu yang sebenar. Sedang satu pihak memandang serong pada
satu pihak yang lain dan beranggapan pendapat serta pendirian merekalah yang
paling benar.
Bagi yang bertegas dengan dalil serta nas yang
dipelajaridari al quran,al hadis dan sumber hokum yang lain, maka mereka
dilabel sebagai tertutup dan jumud.
Bagi yang cenderung memilih formula dari barat
dan tidak berpaksikan nas-nas agama, maka mereka dilabel sebagai terbuka dan
hanyut.
Perbincangan terus menerus akhirnya membawa
kepada pertelingkahan dan rasa tidak puas hati di antara satu sama lain.
MAQASID
Saya kira, sangat cantik jika kesemua pendapat
dirujuk kembali kepada apa yang saya sebutkan di atas, iaitu tentang maqasid
agama itu sendiri. Kita wajib beriman dan percaya, bahawa sesuatu yang
diletakkan oleh Islam sebagai A pasti ada tujuan-tujuan tertentu yang hendak
dicapai. Begitu juga sesuatu yang diletakkan oleh Islam sebagai B, C dan
seterusnya. Kesemuanya ada tujuan yang hendak dicapai. Dan perlu juga diingat,
maqasid ini perbincangan tentang perkara dasar, bukannya teknikal.
Sebagai contoh, haramnya minum arak adalah jelas
dan tujuannya juga jelas. Itu perkara dasar yang Islam letakkan sempadan. Namun
cara bagaimana untuk memastikan masyarakat tidak minum arak, tidak membeli arak
dan sebagainya, itu terbuka kepada perbincangan.
Persoalan ikhtilat, maqasidnya jelas. Kenapa
ada larangan? Supaya masyarakat atau komuniti terjaga, bebas dari risiko
maksiat dan zina serta membenteng maruah seorang muslim atau muslimah itu
sendiri. Ini suatu dasar yang Islam hendak jaga. Justeru setiap daripada kita
wajib berpegang dan tunduk dengan dasar ini sebagai suatu yang datang daripada
Allah. Tidak boleh ada sebahagian yang menganggap ini rekaan manusia, atau
semata-mata pemikiran rasional manusia, suatu pendapat yang ada pro dan contra
dan sebagainya.
Suatu perkara yang merbahaya pada sebahagian
orang adalah apabila mereka meletakkan konsep yang dibawa oleh Islam sebagai
‘sama dan setaraf’ dengan konsep-konsep yang dibawa oleh barat. Akhirnya mereka
buta dan bersangka buruk dengan ajaran agama mereka sendiri.
ISLAM BUKA ATAU TUTUP
Sebelum ini saya telah menulis tentang ikhtilat
dan sedikit sebanyak menyentuh tentang hukum. Saya kira ianya jelas dan saya
tidak bercadang mengulangi perbincangan tentang hukum, kerana kesimpulan
daripada perbincangan tersebut adalah BOLEH DAN BERSYARAT.
Justeru siapa yang tertutup sampai jumud?
Mereka adalah orang-orang yang berpegang dengan
teks ( nas Al-Quran dan Hadith ) namun kurang mendalami tentang fiqh al waqi’ (
kefahaman tentang situasi semasa ). Golongan fuqaha’ sejak dari zaman dahulu
diriwayatkan sebagai bercanggah dan berbeza-beza pendapat ataupun fatwa mereka
disebabkan satu faktor utama iaitu perbezaan tempat dan masa. Hari ini,
sekiranya masih wujud golongan yang berkeras dengan teks tanpa memberi
pertimbangan terhadap konteks, maka mereka akan ditolak.
Saya juga tidak menafikan, sikap segelintir
daripada mereka sedikit sebanyak memberi gambaran buruk tentang maqasid agama
itu sendiri. Sehingga wujud fitnah, salah faham dan pandangan serong bukan
daripada orang bukan Islam, bahkan daripada orang Islam itu sendiri.
Siapa pula yang terbuka sampai hanyut?
Mereka adalah orang-orang yang mengambil ringan
persoalan SYARAT. Sebagai contoh, ikhtilat dibenarkan dalam urusan pembelajaran
tetapi antara syarat yang mesti dijaga adalah masing-masing perlu memastikan
suasana ikhtilat bebas daripada fitnah. Sebagai contoh, sekumpulan muslimin dan
muslimat berada di suatu tempat atas urusan yang harus, misalnya berjual beli.
Syarat yang wajib dijaga adalah tidak berdua-duaan, tidak memandang-mandang
tanpa hajat dan tidak membuka ruang fitnah. Tetapi tiba-tiba mereka bukan hanya
bercampur gaul, bahkan boleh pula bergelak ketawa, usik mengusik dan bergambar
bersama!
Inilah yang dibenci oleh agama. Keterbukaan
yang menjadikan masing-masing hanyut dan bebas, dengan beranggapan perkara
tersebut dibolehkan. Persoalannya, adakah ketika anda berpendapat ikhtilat itu
dibenarkan, tatkala itu juga anda merasakan akhlak perlu dicampak ke tepi dan
tidak perlu dipertahankan?
KOMUNITI MUSLIM
Sesebuah komuniti yang baik, selamat dan
sejahtera perlu dinilai mengikut neraca Islam, bukan neraca musuh Islam.
Baik, selamat dan sejahtera dalam sesebuah
masyarakat bukan hanya pada kawasan perumahan yang bebas dari kecurian, bekalan
air yang mencukupi, pengangkutan awam yang selesa dan sebagainya. Bahkan konsep
baik, selamat dan sejahtera juga perlu dinilai pada sejauh mana masyarakat
dalam komuniti tersebut tunduk kepada Allah dan hukum hakamnya, mempraktikkan
nilai akhlak Islamiah dalam kehidupan seharian mereka dan menjaga batas-batas
serta larangan Allah sehabis kemampuan mereka.
Ini kerana pada pandangan orang yang
mengecualikan agama dalam kehidupan mereka, selamat itu adalah apabila harta
benda mereka terjaga biarpun masyarakat muslim terlibat dengan budaya couple, dedah aurat, gejala
ikhtilat dan sebagainya.
Namun pada pandangan orang yang beriltizam
dengan agama dalam kehidupan mereka, selamat itu bukan sahaja apabila harta
benda mereka terjaga, bahkan juga apabila MARUAH DAN KEHIDUPAN BERAGAMA mereka
terpelihara. Tiada gejala zina mahupun mukaddimah zina yang dibiarkan
berleluasa. Kehidupan mereka penuh dengan kesedaran untuk mempertahankan
suasana yang baik ( biah solehah ) selari dengan maqasid agama itu sendiri. Ini
takrifan selamat dan sejahtera bagi mereka.
PEMIMPIN
Saya berbicara tentang komuniti muslim. Jika
dalam sebuah komuniti yang masyarakatnya 100% muslim pun keindahan Islam gagal
dibumikan, apatah lagi hendak berbicara dalam komuniti yang melibatkan bukan
Islam. Jika dalam masyarakat yang semuanya muslim pun tidak percaya dan
ragu-ragu dengan penyelesaian Islam, apatah lagi hendak menyeru dan mengajak
bukan Islam supaya mempercayai penyelesaian yang dibawa oleh Islam.
Sebab itu dalam sesebuah negara ada pemimpin.
Pemimpin ini ada tugas dan tanggungjawabnya. Kelak di akhirat mereka akan
ditanya oleh Allah adakah mereka melaksanakan tanggungjawab tersebut atau
tidak.
Seorang Perdana Menteri misalnya, tidak hanya
akan ditanya samada dia menjalankan pilihanraya secara adil ataupun tidak,
bahkan turut juga akan ditanya sejauh mana usahanya memastikan masyarakat hidup
dengan penghayatan Islam yang sebenar. Maka seorang Perdana Menteri akan disoal
tentang konsert-konsert maksiat yang berlaku dalam negaranya. Beliau juga akan
ditanya tentang gejala sosial di kalangan muda mudi dalam negaranya. Beliau
juga akan ditanya tentang budaya rasuah dan salahguna kuasa yang berlaku dalam
negaranya.
Benar, dosa-dosa tidak boleh dihukum oleh
manusia. Dosa memang antara manusia tersebut dengan Allah. Sebahagian orang
menggunakan hujah ‘personal sin’ sebagai alasan bahawa pemimpin tidak patut
dipertanggungjawabkan atas dosa rakyatnya. Saya tidak bercakap tentang pemimpin
akan diazab sekiranya rakyatnya berzina, tidak. Saya bercakap tentang pemimpin
AKAN DITANYA sejauh mana USAHA yang telah dilakukannya bagi memastikan
rakyatnya bebas dari gejala zina. Adakah usaha-usaha itu benar-benar dilakukan
dengan tekun dan bersungguh-sungguh atau semata-mata ‘ambil syarat’?
Adalah suatu yang bodoh dan dungu apabila
seorang Perdana Menteri berhujahkan program Sambutan Maulidur Rasul sebagai
mekanisma yang telah dilakukannya bagi memastikan masyarakat mencintai Nabi dan
menghayati Islam dalam kehidupan mereka, sedangkan dalam masa yang sama dia
memejamkan mata dan menghalalkan seribu satu konsert dan hiburan maksiat terus
menerus dalam negaranya.
Itu Perdana Menteri, dalam konteks negara.
Begitulah juga mana-mana pemimpin dalam mana-mana komuniti. Usaha untuk
memastikan masyarakat terdidik dengan amar makruf dan nahi mungkar adalah TUGAS
DAN TANGGUNGJAWAB mereka, apatah lagi mereka mempunyai kuasa dan mereka boleh
melakukan sesuatu dengan kuasa tersebut.
PEMIMPIN YANG ADIL
Sebab itulah takrif adil dalam Islam itu luas.
Bukan hanya pada kebajikan material. Bahkan maksudnya adalah MELETAKKAN SESUATU
PADA TEMPATNYA. ( وضع الشىء في مكانه )
Pemimpin yang adil, akan memastikan kehidupan
Islam terpraktik dalam masyarakat yang dipimpinnya.
Pemimpin yang adil, akan menyedari bahawa dia
sedang menanggung beban dan amanah daripada Allah, yang kelak akan ditanya.
Pemimpin yang adil, tidak akan menjadikan
gejala ikhtilat yang wujud dalam masyarakat yang dipimpinnya sebagai perkara
remeh yang dipandang sebelah mata.
Pemimpin yang adil, akan berusaha menjernihkan
konsep Islam supaya difahami dan dihayati oleh sekalian orang yang dipimpinnya.
Namun semua ini tidak akan terjadi jika yang
lahir adalah pemimpin yang HANYA mementingkan nama dan reputasi. Pemimpin yang
gembira apabila disanjung-sanjung dan dipuji-puji oleh rakyatnya. Pemimpin yang
mengikut satu demi satu kehendak masyarakat tanpa menjadikan Islam sebagai
paksi. Pemimpin yang hanya menjadikan Islam sebagai bab tazkirah di masjid dan
surau bukan untuk dibawa dalam kepimpinan dan pentadbiran.
BUAT KAMU YANG CINTAKAN TAQWA
Janji Nabi s.a.w dalam hadithnya :
لَا تَزَالُ
طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ
خَذَلَهُمْ حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَذَلِكَ
Selama-lamanya
akan ada satu golongan yang berdiri dan memperjuangkan kebenaran, tidak memberi
kesan ke atas mereka oleh golongan yang menentang dan meremeh-remehkan,
sehinggalah datang janji Allah sedang mereka tetap teguh dengan perjuangan
mereka.
[ H.R Muslim
: 1920 ]
Kita mesti menjadi salah seorang yang berdiri
tetap dengan golongan tersebut. Meskipun kita hidup dalam sebuah masyarakat
yang tidak mementingkan Islam sebagai cara hidup, yakinlah bahawa golongan yang
beriltizam dengan Islam sebagai cara hidup akan terus kekal dan bertambah,
meskipun golongan yang menentang dan memperkecil-kecilkan itu adalah majoriti.
Insan yang cintakan Taqwa, adalah insan yang
dijaga oleh Allah. Insan yang menyematkan Islam di hatinya, akan diberi
kemuliaan dan JIWA BESAR oleh Allah dalam kehidupannya.
Tentang ikhtilat, sebaiknya bebaskan diri kita
dari polemik tertutup jumud dan terbuka hanyut.
Gali kembali konsep sebenar Islam untuk
dihayati, diyakini, diimani, disebati dalam diri dan disebarkan pada
masyarakat. Inilah kerja kita. Inilah namanya DAKWAH.
Dan sesungguhnya dakwah itu telah dijanjikan
dengan SUSAH.
Firman Allah Ta’ala :
” Dan
kalaulah kebenaran itu tunduk menurut hawa nafsu mereka, nescaya rosak
binasalah langit dan bumi serta segala yang adanya. Bahkan Kami memberi kepada
mereka Al-Quran yang menjadi sebutan baik dan mendatangkan kemuliaan kepada
mereka; maka Al-Quran yang demikian keadaannya, mereka tidak juga mahu
menerimanya “
[
Al-Mukminun : 71 ]
Sekian. Sumber : berasaskan sumber muilham.com
No comments:
Post a Comment